Al nostre article sobre la importància de les competències toves en l’economia social (si encara no ho has llegit, ho pots fer aquí), et presentem cinc habilitats que, de manera general, són imprescindibles per treballar en empreses i entitats d’aquest sector.
Avui volem aprofundir en la relació entre competències i formació, centrant-nos en un tema que considerem clau: com afrontar de manera justa i inclusiva les transicions verda i digital, aprofitant el potencial transformador de les entitats i les empreses de l’economia social i solidària (ESS) i abordant els reptes específics que presenten. Per això, et parlarem del projecte europeu baSE, que busca precisament abordar aquests desafiaments.
Què és el projecte baSE?
El projecte baSE -“Blueprint for advanced skills & trainings in the social economy”- és un projecte de 4 anys de durada, seleccionat per la Comissió Europea en el marc del programa Erasmus+ que involucra un total de 25 partners de 10 països de la Unió (Espanya, Bèlgica, França, Alemanya, Grècia, Irlanda, Itàlia, Polònia, Romania i Eslovènia). Hi participen empreses, institucions de recerca, ensenyament superior i formació professional, així com interlocutors socials i persones expertes del sector.
Quins objectius principals persegueix el projecte?
Segons expliquen al web, el projecte “pretén establir una aliança estratègica per a la cooperació sectorial en matèria de competències per a l’economia social i l’ecosistema de l’economia de proximitat”.
Per aconseguir aquest objectiu, el projecte baSE se serveix de la metodologia “blueprint”, que facilita l’intercanvi de dades entre els diferents partners per millorar la detecció d’oportunitats de simbiosi industrial.
En quina fase està el projecte?
Després del seu inici el 2022, el projecte baSE ha desenvolupat ja un primer mapeig sobre els diferents escenaris que presenta l’economia social i solidària als 10 països participants del projecte, així com un primer informe que identifica les necessitats de competències i habilitats de l’ecosistema de empreses i entitats que conformen leconomia social per afrontar la doble transició (digital i verda) i el repte de la inclusivitat.
Aquest informe presenta dades significatives sobre quines competències i formacions han d’estar al focus de les estratègies de millora de la capacitació i de recapacitació de les persones empleades a l’economia social. Així, pel que fa a la transició verda , els resultats de l’estudi mostren la necessitat global de formar-se en anàlisi sistèmica i presa de decisions , així com en estratègies per a la transició verda, sensibilització i capacitat d’establir xarxes de col·laboració . En relació amb la transició digital , l’informe destaca 4 competències principals: gestió de dades, col·laboració digital, diagnòstic i estratègia digital, i comunicació digital . Quant a les competències referides a la inclusivitat, com a manera d’abordar ambdues transicions, l’estudi no mostra dades tan clares com a les altres dues categories, considerant importants moltes de les competències que serveixen de llista perquè els països participants es pronunciïn sobre objectius comuns. Això no obstant, l’estudi sí que destaca com a prioritat la competència de comunicar de manera inclusiva com una prioritat d’alt nivell.
Vols saber més?
Et deixem la informació disponible perquè consultis tots els recursos ja publicats del projecte baSE:
Pàgina web del projecte baSE.
Altres recursos disponibles del projecte baSE.
Informe de resultats sobre necessitats en matèria de competències de l’ecosistema d’empreses i entitats de l’economia social per fer front a les transicions verda i digita.